tirsdag den 5. april 2016

Yoga og Hovedpine





Når man dyrker yoga opstår der ofte en lyst til at spise sundere. Jeg tror madens betydning og virkning bliver tydeligere efterhånden som bevidstheden om kroppen stiger.
Jeg har selv erfaret en stigende lyst til at spise mere naturligt og en mere kritisk tilgang til det vi nogle gange kalder mad!!

Der er mange faktorer her i livet vi på sin vis ikke er herre over! Vi kan dog helt selv bestemme hvad det er vi vælger at putte i munden!! Jeg ved, at et enkelt måltid kan gøre mig syg og på samme måde, at den rigtige næring kan gøre mig rask. Når jeg så for alvor mærker hvordan maden påvirker mig, er det svært at lukke øjnene for det ansvar, der er i, hvad jeg vælger at putte i munden.

Jeg har døjet rigtig meget med hovedpine og nogle gange migræne.. Det påvirker livskvaliteten og der kan være mange ting man går glip af, fordi man ligger med hovedpine.
Efter jeg startede med Yoga'en er min hovedpine blevet mindre - og efter jeg begyndte at undlade visse fødevarer fra min kost blev det endnu bedre. Det første jeg sagde "Farvel" til var VIN herefter SUKKER.. De 2 ting var helt sikkert syndere der kunne fremkalde hovedpine/migræne-anfald hos mig. Endvidere havde jeg fokus på at drikke nok vand, få frisk luft hver dag og passe på mig selv ifht IKKE  at have for travlt. :)

Nu er det jo ikke sådan at jeg slet ikke spiser sukker ;) Jeg prøver at holde mig fra forarbejdet hvidt sukker i form af slik og købte kager. Istedet bager/laver jeg selv søde sager og bruger rørsukker (som er mindre forarbejdet end hvidt sukker og bevarer derfor flere mineraler). Hvad angår vinen er det ikke det store afsavn. Jeg har dog drukket Biodynamisk/ Økologisk hvidvin for nyligt og det gik fint!!

Det vi spiser er vores egen sag - men hvis man går og døjer med noget, fysisk eller psykisk skulle man måske kigge på hvad man putter i munden. Det kan selvfølgelig ikke stå alene - men et godt sted at starte.

Hvis man er så uheldig at døje rigtig meget med hovedpine både spændingshovedpine og migræne vil jeg anbefale en bog jeg har lært rigtig meget af! Den hedder "Yoga mod hovedpine" og skrevet af en nordmand som hedder Per Søder.  ❤️

Ingen kommentarer:

Send en kommentar